Hallo en welkom op mijn blog

Lees het gerust door en kom eens vaker! :)
Onder is mijn blog, het oude nieuws onder, boven de nieuwe. Ik probeer 't zo actueel mogelijk te houden uiteraard.

Groeten,
Joël Roza


Aangepast zoeken

dinsdag 4 december 2007

OVnieuws 5

'Vaste conducteurs op Haagse tram werkt'
DEN HAAG De proef met vaste conducteurs op een gedeelte van de Haagse tramlijnen 9 en 16 lijkt succesvol. Dat zegt de Haagse vervoerder HTM.Volgens het bedrijf is het aantal zwartrijders en scheld- en vechtpartijen in de trams op die trajecten sterk afgenomen sinds de start van de proef een maand geleden. De gemeente Den Haag heeft een miljoen euro uitgetrokken voor de inzet van vaste conducteurs. Na een jaar wordt gekeken of de proef succesvol genoeg is om op meer trajecten conducteurs in te zetten.

Buschauffeur mishandeld
Alkmaar - Op zondagavond 2 december omstreeks 19.00 uur is een 50-jarige buschauffeur mishandeld door twee meisjes van ongeveer 14 jaar oud. De chauffeur stond met zijn bus bij de halte aan de Stationsweg in Alkmaar toen de twee meisjes de bus binnen kwamen en vroegen om 'dalkaartjes'.Nadat de chauffeur de kaartjes had aangemaakt bleken de meisjes er al een halte eerder uit te moeten en dus een goedkoper kaartje te moeten hebben. Toen de chauffeur aangaf dat hij het bedrag niet meer terug kon draaien, probeerde een van de meisjes een graai in de kassa te doen.De chauffeur pakte haar bij haar arm. Dit was voor de meisjes aanleiding om de man te krabben, schoppen en slaan. De chauffeur, die klem zat achter het stuur, kon zich nauwelijks verweren. Hij werd ontzet door een passagier. De meisjes gingen er te voet vandoor. De politie stelt een onderzoek in naar de identiteit van de verdachten.

Dienstregeling bussen Veolia wordt gewijzigd
03 dec 2007, 17:26 - TILBURG - Op 6 januari gaat een nieuwe dienstregeling in voor de stads- en streekbussen in Midden en West Brabant.Dat heeft Veolia Transport Brabant gisteren meegedeeld. Het nieuwe 'spoor'boekje moet leiden tot minder vertraging en betere aansluiting van lijnen.Vooruitlopend hierop gelden voor diverse lijnen al vanaf komende zondag andere tijden. Dit betreft onder meer de stadslijnen 2, 3 en 5 in Tilburg. Informatie is te vinden op een speciale folder die sinds gisteren in de bussen ligt.

Onderzoek naar aanvaring Connexxion-ferry afgerond
ijmuiden - De KLPD heeft inmiddels het onderzoek afgerond naar de botsing tussen de Connexxion-ferry en een patrouilleboot van de marechaussee. Volgens de KLPD speelden er meerdere mensen een rol bij de aanvaring. De onderzoeksresultaten worden binnenkort naar het Amsterdams parket gestuurd om te kijken of er sprake is geweest van strafbare feiten of verwijtbaar handelen.Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) wil verder geen uitspraken doen over het resultaat van het onderzoek.De reparatie van de draagvleugelboot Rosanna, die forse schade opliep bij het ongeval, loopt volgens planning. De Rosanna gaat de week voor kerst weer in de vaart.

Vier bewegingen voor één tankbeurt
door Henk Brummelman
ZUTPHEN - De overlast van goederen- en personentreinen op het spoor in Zutphen kan met simpele veranderingen sterk verminderen. Dat zegt Nieuwstadbewoner L.Th.M.Dullaert. Hij woont al 55 jaar aan de Zutphense Nieuwstad, waarvan de woningen aan de achterzijde pal aan het spoor grenzen (afstand 15 meter).
RONA-bestuurslid Toon van der Ham en Nieuwstadbewoner L. Th. M.Dullaert (rechts) op het terras voor Dullaerts woning. De spoorrails liggen op vijftien meter afstand van de gevel. De laatste jaren heeft hij al meer dan driehonderd keer bij ProRail en de gemeente geklaagd over overlast van het spoor. Daarop heeft hij vijf keer antwoord gehad.foto Ab HakeboomAanvankelijk ondervond hij nauwelijks overlast van het spoor, maar de laatste jaren is dat ingrijpend veranderd. Niet alleen door het groeiend goederenvervoer, maar ook door personentreinen. De meeste last heeft hij van treinen die via de wissels ter hoogte van zijn woning naar een ander spoor moeten. Dat veroorzaakt een piepend en krijsend lawaai op de plek waar de zogeheten wisseltongen de treinen naar het andere spoor dwingen.
Dullaert kent de bewegingen op het spoor als geen ander. Hij weet precies hoe laat een bepaalde trein dient te passeren. Welke treinen wel en welke nauwelijks overlast veroorzaken. Overlast die - in zijn ogen - lang niet altijd nodig is. Als voorbeeld noemt hij de oude hondenkoptreinen die de NS nu inzet op het intercitytraject Zwolle-Nijmegen. Deze veroorzaken veel meer lawaai dan de nieuwe dubbeldekkers. Ter hoogte van zijn woning gaan de hondenkoptreinen van Spoor 2 naar Spoor 3 om 'linksaf' naar Deventer te kunnen rijden. De lightrail van Syntus moet van diezelfde wisselstraat gebruik maken om van spoor 3 'rechtsaf' het spoor naar Eefde te nemen. Die treinen kruisen elkaar dus. Door van perron - en dus spoor - te wisselen zou dat kruisen volgens hem helemaal niet nodig zijn. Dat scheelt heel wat gepiep en gekrijs, maar is ook veiliger. Want de kans dat ze op een verkeerd spoor komen is kleiner.
Waar hij zich ook mateloos aan ergert is dat de dieseltreinen van zowel Syntus als de NS een half uur tot drie kwartier nodig hebben om bijgetankt te worden. Voor die handeling ziet hij ze vier keer langs zijn huis komen ronken. Via de wisselstraat moeten ze vaak weer stoppen voor de overweg. Dan moeten ze weer de overweg en zijn huis passeren om naar het vulpunt in de buurt van Strukton te rijden. Volgetankt herhaalt zich die manoeuvre. "Waarom zorgen ze er niet voor dat er een tankmogelijkheid bij het perron komt. Je hangt de slag erin en klaar ben je. In het buitenland kan dat ook. Dat scheelt materieel en mensen. In die tijd die ze er nu mee kwijt zijn, kun je naar Winterswijk rijden.'' Een vulpunt op het rangeerterrein van het vroegere Van Gend & Loos zou ook al tijdwinst opleveren.

Omleiding vanwege gevaar Hoftoren opgeheven
3 december 2007 - 11:02 / bouw & architectuur
De omleiding van een aantal tramlijnen in Den Haag is maandagochtend opgeheven. In het weekeinde werd het gebied rond station Den Haag CS afgezet. Door de stormachtige wind bestond het gevaar dat aluminium gevelplaten van de nabijgelegen Hoftoren zouden afwaaien.Vervoermaatschappij HTM besloot daarom tot een omleiding. Maandagochtend was het gevaar geweken.Begin november dreigden door de harde wind ook al gevelplaten van de 142 meter hoge toren te waaien. Toen besloot HTM eveneens tot een omleiding. De Rijksgebouwendienst, eigenaar van de Hoftoren waarin het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is gehuisvest, heeft de afgelopen weken geprobeerd het probleem te verhelpen.

Camera’s in nieuwe trein werken niet
groningen - Machinisten van Arriva hebben ontdekt dat de veiligheidscamera’s in de nieuwe treinen niet of onvoldoende werken. Ze vragen de directie van het bedrijf om opheldering.”De camera’s zijn bedoeld om de veiligheid in de treinen te waarborgen”, zegt vakbondsbestuurder Wim Eilert van de vakbond voor rijdend personeel VVMC. ”Maar dan moeten ze het wel doen.” Volgens hem heeft zowel treinpersoneel als de reiziger baat bij de camera’s.
In de nieuwe trein, de Spurt, zitten camera’s die volgen wat er gebeurt. Eilert: ”Ze vervangen het toezicht door een vaste conducteur. Die ontbreekt bij Arriva omdat het bedrijf steekproefsgewijs controleert. De provincie accepteert dat in combinatie met cameratoezicht. Dat werkt in theorie misschien wel goed, maar in de praktijk schijnt er sinds de aflevering van de trein van alles mis mee te zijn.”
De vakbond kreeg van verschillende kanten te horen dat de camera’s tot dusver niet of slechts voor een deel functioneren. Het terugkijken van de beelden zou ook niet altijd lukken. ”We willen van Arriva weten wat de oorzaak is, wanneer het probleem is opgelost en hoe het bedrijf in de tussentijd de veiligheid van machinisten en reizigers waarborgt”, aldus Eilert.
De Spurt kampt met veel kinderziektes. Arriva, die vooral last heeft van softwareproblemen, verwacht dat de mankementen medio volgend jaar zijn opgelost. Het bedrijf was onbereikbaar voor een reactie op de brief van de vakbond.
Spurt
Arriva nam eind vorig jaar de eerste van haar 43 bij Stadler in Zwitserland gebouwde Spurts in gebruik. De nieuwe roodwitte treinen vervangen de gele Wadlopers en Buffels die Arriva van NS huurde. Er was aanvankelijk zoveel mis dat de dienstregeling voortdurend in gevaar kwam. Voor het oplossen van allerlei technische problemen werken medewerkers van de treinfabrikant nauw samen met onderhoudsbedrijf Voith in Leeuwarden.

ANWB: 'Neem vrij op 5 december'
DEN HAAG - De ANWB adviseert automobilisten woensdag vrij te nemen van hun werk om 'pakjesavondfiles' te voorkomen.In 2006 stond er de middag van 5 december ruim 500 kilometer file. Veel mensen hoopten de spits voor te zijn en vertrokken daarom twee uur eerder van hun werk. Het enige resultaat was dat de spits vroeger begon dan gebruikelijk.Vooral bij Amsterdam en Rotterdam stond het verkeer halverwege de middag al muurvast. De enige manier om op tijd thuis te zijn voor de komst van de Goedheiligman, is volgens de toeristenbond maar de hele dag thuis blijven.

Jonge vandalen gooien fiets tegen bus
door onze Rotterdamse redactie
SPIJKENISSE - Drie jonge vandalen van 12, 13 en 14 jaar oud uit Spijkenisse hebben zaterdagmiddag een fiets tegen de zijruit van een rijdende bus aangegooid. Door de klap ging de ruit aan diggelen.De bus reed rond drie uur 's middags op de Karperveen, toen de fiets door het raam werd geboord. Volgens de politie is het een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen.De jongens zetten het na het voorval op een rennen, maar een oplettende ooggetuige wist ze samen met een toevallig passerende politieagent, die op dat moment vrij was, aan te houden. Tijdens de aanhouding en het overbrengen naar het politiebureau bedreigde het trio, nogmaals: 12, 13 en 14 jaar oud, de mannen.Tevens schold de 13-jarige de agent uit voor kankerjood. De drie jongens zijn met een proces-verbaal naar huis gestuurd. Ook zijn de ouders/verzorgers op de hoogte gesteld van het asociale gedrag van hun kinderen.

Niet-stakers hebben het te verduren
Paramaribo - De enkele bushouders die zich niet houden aan de staking die sedert de vorige week dinsdag is begonnen, hebben het erg te verduren wanneer zij zich wagen op de diverse routes. Het merendeel van de bushouders neemt het deze enkelingen beslist niet in dank af dat zij niet solidair zijn met de staking. Zaterdag was het weer raak. Een bus van de route lijn 7 die zich bevond aan de Van ’t Hogerhuysstraat, werd door collega’s belaagd waardoor die zijn weg niet meer kon vervolgen. Middels bussen werden er barrières opgeworpen door de verhitte bushouders zodat de betrokken bushouder niet kon wegrijden. Ook trachtten de verhitte bushouders vernielingen aan de bus aan te brengen van de niet-staker. Dit tafereel ging zo vijandig aan toe dat de politie aan te pas moest komen om de orde op de openbare weg te handhaven. Het is beslist niet de eerste keer dat de niet-stakers middels de harde hand door hun verhitte collega’s erop worden gewezen dat zij een eenheid moeten vormen. Zo was al op de eerste dag van de staking een ruit van een bus van de lijn 7 ingeslagen toen die zich nabij het kantoor van de Particuliere Lijnbushouders Organisatie, de PLO, aan de Van ’t Hogerhuysstraat bevond om passagiers te laten uitstappen. Op donderdag zijn verhitte bushouders ook tekeer gegaan tegen een bus van lijn 7 bij het stoplicht aan de Van’ t Hogerhuysstraat. Echter, voor de vele passagiers die ondanks de staking zich langs de wegen bevinden in de hoop een bus te kunnen bemachtigen, betekenen deze enkele bushouders die zich niet houden aan de staking, een welkome geschenk. Helaas, blijkt dit voor zijn collega bushouders een hinder in het oog te zijn.

'Internet in trein gratis'
door Edwin Timmer
DEN HAAG - In alle intercity's moet volgend jaar een gratis verbinding komen met razendsnel internet. Op die manier wordt de trein aantrekkelijker voor forensen, studenten en zakelijke autorijders.Foto: Dijkstra B.V."Op veel NS-stations kun je al met je laptop of je mobieltje gebruikmaken van internet. Maar als de trein wegrijdt, ben je je verbinding kwijt", zegt PvdA-Kamerlid Diederik Samsom. Hij lanceert zijn plan voor gratis treininternet morgen bij de behandeling van de begroting Verkeer en Waterstaat. Samsom vindt het onbegrijpelijk dat de huidige treinen eigenlijk nog dezelfde service bieden als dertig jaar geleden."Het is een wagon, een gang en enkele banken. Er kan meer!" De sociaaldemocraten willen NS en ProRail met 15 miljoen euro over de streep trekken. Samsom wijst erop dat het bedrijfsleven heeft beloofd zijn werknemers te prikkelen om de spits op de weg te mijden.Laat u de auto staan als u kunt internetten in de trein?

Nieuwe bussen voor de TEC
(Belga) De Waalse minister van Transport André Antoine (cdH) wil tegen het einde van de legislatuur 330 nieuwe bussen bestellen voor de Waalse vervoersmaatschappij TEC. Die komen bovenop de 317 bussen die onlangs besteld werden. Dat zegt Antoine maandag in La Dernière Heure.De TEC vervoerde in 2006 212 miljoen passagiers. Antoine hoopt voor dit jaar op 230 miljoen uit te komen

Buurtbus gestolen
Vannacht werd in Eethen de gloednieuwe Veolia buurtbus 1553 (Mercedes 311 CDI New Sprinter Combi/aanpassing Aqua Blue) met kenteken 26-TP-LV chassisnummer 147630 gestolen. De wagen rijdt in de nieuwe provinciale kleuren rood-wit-grijs.
Heb jij de bus gesignaleerd stuur dan een E-mail naar de webmaster, dan zorg ik er voor dat het bij de juiste persoon terecht komt

Auto achterop lijnbus, bestuurder gevlogen
Almere - Zondagavond is een personenauto achter tegen een lijnbus van Connexxion gereden. Dit gebeurde op de busbaan langs het bedrijventerrein Gooise Kant terwijl de bus stilstond bij de bushalte. Na de klap vluchtten de bestuurder en zijn bijrijder weg van het ongeval.Het ongeval gebeurde omstreeks acht uur zondagavond. In verband met de melding auto tegen lijnbus werd de brandweer gealarmeerd. Er zou sprake zijn van een mogelijke beknelling en eventuele verwondingen passagiers.Er vielen geen gewonden bij het incident. De politie heeft nog geen spoor van de inzittenden van de personenauto.

Brand verwoest bus Connexxion
Door nog onbekende oorzaak vloog maandagmorgen rond 9 uur op de Mieddyk te Menaldum een streekbus van vervoersmaatschappij Connexxion in brand. De chauffeur werd door andere weggebruikers gewaarschuwd dat er vlammen uit de bus kwamen, waarop deze hem onmiddellijk stilzette. Alle passagier en de chauffeur konden vroegtijdig de bus verlaten. De korpsen van Menaldum en Marssum konden niet voorkomen dat de streekbus volledig uitbrandde. Het opruimen heeft nog de gehele middag geduurd. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend

Connexxion sluit Leidse vervoerwinkel
Door: Chris de Waard
LEIDEN - 03 december 2007 - Op 1 januari aanstaande gaat de vervoerwinkel van Connexxion bij het Leidse centraal station dicht. Dat heeft de vervoersmaatschappij besloten. In een aangekondigde bezuiniginsronde sluiten niet alleen 9 van de 11 vervoerwinkels, ook verdwijnen er 20 fte's bij de afdeling commercie. De taken van de vervoerwinkel wil Connexxion overdragen aan het GWK. De Reizigersadviesraad OV Holland Rijnland (ROVH) is furieus over de plannen en heeft Connexxion gevraagd de plannen te heroverwegen. "De sluiting komt net na de invoering van de nieuwe dienstregeling en net voor de invoering van de OV-Chipkaart. Die introductie leidt nu al tot vele vragen bij de reiziger en u kunt erop rekenen dat dit er met de daadwerkelijke implementatie alleen maar meer worden," aldus secretaris Dolf Vermeer van de ROVH.In een brief de Connexxion vorige maand aan het personeel stuurde, kondigt de vervoerder aan dat een aantal taken wordt overgeheveld naar het GWK. Volgens de ROVH is dat geen volwaardig alternatief. Vermeer: "Medewerkers van het GWK kunnen best stripenkaarten verkopen, maar ze beschikken niet over de nodige kennis van het openbaar vervoer, waardoor reizigers verstoken blijven van informatie." Ook omscholing wordt volgens de ROVH erg lastig gezien de paar weken die er nog resten tot de sluiting. Ook de openingstijden van het GWK sluiten niet aan bij die van de vervoerwinkel. Het GWK gaat op werkdagen pas om 8.00 uur open.

{Uiteraard allemaal van openbaarvervoerinboskoop.nl ;)}

Geen opmerkingen: