Hallo en welkom op mijn blog

Lees het gerust door en kom eens vaker! :)
Onder is mijn blog, het oude nieuws onder, boven de nieuwe. Ik probeer 't zo actueel mogelijk te houden uiteraard.

Groeten,
Joël Roza


Aangepast zoeken

maandag 3 december 2007

OVnieuws 4

RyanRail en EasyTrain komen eraan

Europa wacht revolutie in treinverkeer
Rotterdam - De liberalisering van het spoor zal Europa op zijn kop zetten. Hogesnelheidstreinen zullen auto en vliegtuig serieus gaan beconcurreren..De conductrice in de ICE komt na vertrek uit Duisburg meteen de bestelling opnemen: "Möchten Sie etwas trinken?" De ICE in Duitsland rijdt niet alleen met hoge snelheid richting eindbestemming, de dienstbaarheid aan boord ligt ook hoger dan in de gewone Duitse trein. Het is deze combinatie van snelheid en service die de hogesnelheidstreinen aantrekkelijk moet maken. "De hogesnelheidstrein wint geleidelijk terrein op het vliegtuig en de auto op reizen van 2 tot 3 uur", zegt Lars Lutje Schipholt van Inno-V, een adviesbureau voor Europees openbaar vervoer.De Europese hogesnelheidstrein is "het nieuwe ding om te doen", zegt Jan-Willem Siebers. Hij is commercieel directeur van de Hoge Snelheids Alliantie, waarin NS en KLM samenwerken. "Het zit in de lucht. Mensen willen milieuvriendelijk reizen en ook snel op de plaats van bestemming zijn", zegt hij. Voor afstanden tussen de 300 en 800 kilometer maken mensen gebruik van auto of vliegtuig. "Op plaatsen waar de hsl al is aangelegd levert de snelle trein tijdwinst op, tot aan de afstand van 800 kilometer. Daarboven wint het vliegtuig", zegt Siebers.Vorige week trok Brussel 5,1 miljard euro uit voor de aanleg van nieuwe Europese verkeersverbindingen. Het grootste deel is voor de hsl's. De hogesnelheidstrein moet ook van de Europese Commissie het milieuvriendelijke alternatief voor de auto of het vliegtuig worden. Vanaf 2010 zullen daartoe de internationale spoorwegen binnen Europa worden opengesteld voor concurrentie. Analisten houden het voor mogelijk dat deze liberalisering zal leiden tot een privatiseringsgolf en de opkomst van prijsvechters, zoals sinds midden jaren negentig in de luchtvaart is gebeurd.Vrijwel alle Europese luchtvaartmaatschappijen zijn private, beursgenoteerde ondernemingen geworden. De paar bedrijven die nog in staatshanden zijn, zoals Alitalia en Olympic (Griekenland), zitten in financiële moeilijkheden. En de prijsvechters Ryanair en Easyjet zijn op weg de grootste maatschappijen (in aantal passagiers) van Europa te worden. De grootste Europese spoorbedrijven, het Franse SNCF en Deutsche Bahn (DB), zijn nog in staatshanden. In Frankrijk maakt privatisering van de SNCF geen schijn van kans. DB wil het bedrijf naar de beurs brengen. De Duitse regering is hierover verdeeld. Het wachten is op EasyTrain of RyanRail om de monopolies op het spoor te doorbreken.In zijn Europese spoorplannen gaat Brussel uit van lange lijnen die meer landen in Europa met elkaar verbinden. Spoorassen die prioriteit krijgen zijn Berlijn-Milaan-Napels-Palermo, Parijs-Lyon-Turijn-Ljubljana-Boedapest, Parijs-Madrid-Lissabon en Parijs-Straatsburg-Stuttgart-Wenen. Op veel van deze trajecten wordt momenteel al gebouwd aan de infrastructuur voor hogesnelheidslijnen. De miljardenfinanciering komt voor het grootste deel uit de staatskas van de lidstaten en uit privaat-publieke samenwerking. De infrastructuur blijft staatsbezit - het debacle met de Britse private spoorinfrastructuur dient als afschrikwekkend voorbeeld.Een netwerk van hogesnelheidstreinen in Europa, daar zag het twintig jaar geleden niet naar uit. De trein was in de jaren tachtig een ding uit het verleden. Rails werden opgebroken, verbindingen opgeheven. Auto en vliegtuig namen de vervoersfuncties over. Alleen Frankrijk (eerste TGV in 1981) en Duitsland (ICE begon in 1991) werkten nog aan uitbreiding van hun staatspoorwegen door de aanleg van hsl's. In de jaren negentig kwam in Europa de omslag. Dichtgeslibde snelwegen, verstopte luchthavens en de aanslag op het milieu hebben de trein weer populair gemaakt - dat wil zeggen de supersnelle variant. Een hogesnelheidstrein heeft een uitstoot van CO2 die tussen de 75 en 90 procent lager ligt dan een vliegtuig.Volgens Lars Lutje Schipholt hadden de hogesnelheidslijnen al een veel hoger marktaandeel kunnen weghalen van de luchtvaart, als eind jaren negentig de prijsvechters hun intrede niet hadden gedaan. "Op trajecten waar de trein moet concurreren met het vliegtuig, bijvoorbeeld tussen Brussel en Londen, moet de hogesnelheidstrein het gewoon afleggen. Dit komt door de hoge kosten van de spoorwegen waardoor hun tarieven niet concurrerend kunnen zijn."Rob van Nes, docent transport en planning aan de Technische Universiteit Delft, voorspelt dat de groei van de hsl's niet zal komen van de overstappers uit auto en vliegtuig. Het zal natuurlijk afhangen van de prijs, zegt hij. Door stijgende brandstofprijzen wordt autorijden duurder. Dit geldt ook voor vliegen. De luchtvaart krijgt er nog de milieutoeslagen bij. "Op al deze punten is de hogesnelheidslijn in het voordeel."Het netwerk van hogesnelheidslijnen breidt zich snel uit over Europa. De bestaande 5.000 kilometer aan 'snel spoor' is in 2010 aangegroeid tot 7.500 km en zal in 2020 verdubbelen naar 15.000 kilometer. Het aantal reizigers zal naar verwachting groeien van 15 miljoen nu naar 25 miljoen per jaar in 2010. In West-Europa zijn alle regio's nu aangesloten op het hsl-netwerk. Alleen Nederland blijft achter: de hsl-zuid tussen Amsterdam en België is wel aangelegd, maar er rijden geen treinen omdat het seinsysteem niet klaar is. Het is onzeker wanneer dit wel het geval zal zijn.


NS hekelt handelwijze van gemeente Kapelle
KAPELLE - De Nederlandse Spoorwegen vinden dat de Kapelse wethouder J. Herselman nogal hoog van de toren blaast over het uitstellen van de nieuwe dienstregeling. Dat uitstel houdt in dat de intercity in 2008 nog niet op alle stations stopt, waardoor Kapelle het nog een jaartje met één stoptrein per uur moet doen.In een brief aan de NS schrijft Herselman dat hij dat van bewoners moest horen. "Onzin", vindt Marlies van Daalen van de NS. "Wij hebben de provincie al in juli een brief geschreven over het uitstel van de nieuwe dienstregeling. En de provincie is onze gesprekspartner als het hierover gaat." Herselman geeft toe dat er bij de provincie iets fout is gegaan in de communicatie. "Dat hebben ze ook toegegeven", zegt hij "Maar het was chique geweest als de NS ons ook had ingelicht. Maar ja, mevrouw Van Daalen kan mijn bloed inmiddels wel drinken. Dan ga je denken dat ze het bewust niet laten weten." Van Daalen, furieus: "Nou ja, dit gaat nergens meer over. Ik heb niets tegen meneer Herselman en wij houden niks bewust achter." De NS-woordvoerster vindt verder dat de wethouder in zijn brief nogal grote woorden gebruikt. "Hij eist dingen, wil harde garanties en noemt zaken onverteerbaar. Als hij ons even had gebeld, waren we het met alle plezier uit komen leggen."Herselman zegt nog honderd procent achter zijn schrijven te staan.


ProRail: station zeker niet voor 2012
WESTERVOORT - Directeur Kees de Vries van ProRail is er duidelijk over: het is onmogelijk om het NS-station in Westervoort eerder dan in 2012 te openen.Hij stelt dat er zelfs nog kans is dat het station nog langer op zich laat wachten. De Vries zegt dat het station in Westervoort onlosmakelijk verbonden is met het vierde perron dat in Arnhem moet komen. Volgens de planning is dat in 2012 klaar. "Zonder dat perron is de capaciteit te krap en kan een stop in Westervoort niet in de dienstregeling worden opgenomen." Hij benadrukt dat het geen onwil van ProRail is, dat het station langer op zich laat wachten dan Westervoort hoopt. De Vries kan zich wel voorstellen dat het station vast wordt gebouwd, zodat het meteen kan worden gebruikt als het perron in Arnhem klaar is.Westervoort en Stadsregio Arnhem Nijmegen zijn onaangenaam verrast door de duidelijkheid die de directie van ProRail nu onomwonden verschaft. Woordvoerder Paulus Blom van de Stadsregio zegt dat er alles aan gedaan blijft worden om het station eerder te hebben. Zo is er al overleg geweest met verkeersminister Camiel Eurlings. De hoop is dat hij voor een oplossing zorgt. Westervoorts wethouder Ciska Wobma wil ook, samen met de Stadsregio, druk op de ketel houden. "Het zal gaan om langdurig lobbyen." Het eerder bouwen van het station sluit ze niet uit. "Want het station is onlosmakelijk verbonden met onze centrumvisie, de plannen om het dorpshart aan te passen."


NS blijft reizigers Zwolle - Emmen vervoeren
Emmen - De Nederlandse Spoorwegen blijven in ieder geval de komende drie jaar het openbaar vervoer per trein op het traject Zwolle " Emmen verzorgen. Gedeputeerde staten van Overijssel en Drenthe hebben ingestemd met een concessie, die op 9 december 2010 afloopt. Het gaat om een onderhandse gunning, die nodig is omdat de twee provincies gezamenlijk de treindienst van het Rijk op 9 december 2007 overnemen en tijd nodig hebben voor een openbare aanbesteding.


SP wil snelle busverbindingen
Den Haag - De SP wil dat er een landelijk netwerk van snelle bussen komt, die mensen over de (snel)weg vervoeren tussen de plaatsen waar geen treinen zijn. Aangezien er geen nationale vervoersbedrijven meer zijn, moet de regering het initiatief nemen. Dit zal SP-Kamerlid Emile Roemer komende week voorstellen bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.In de jaren negentig was er een opmars van Interliners door de nationale busvervoerder VSN, de voorloper van Connexxion. Met de introductie van de marktwerking werd niet meer geïnvesteerd in de Interliner en gingen deze snelle buslijnen in alle provincies er anders uitzien, waardoor de samenhang en herkenbaarheid verdween. Bovendien moest Connexxion zich richten op de concurrentieslag en was er geen gelegenheid meer om in innovatief openbaar vervoer te investeren.Volgens de SP is een landelijk dekkend net van snelle bussen op snelwegen, met overstappunten aan de randen van steden en bij bedrijfsterreinen, goed haalbaar. Voorwaarde is wel dat het systeem landelijk wordt georganiseerd zodat overal de vorm en voorwaarden gelijk zijn.


The 70's bij Syntus
Een nieuwe lijn 72, gewijzigde tijden voor lijn 73 en een snellere lijn 74 Met steun van de Provincie Gelderland en de Regio Achterhoek heeft Openbaar Vervoerbedrijf Syntus een aanzienlijke verandering door kunnen voeren ter verbetering van de OV-verbinding tussen Doetinchem en Enschede. Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 9 december a.s. is het mogelijk om ruim een kwartier sneller te reizen met de bus van Doetinchem naar Groenlo.


Bus van lijn 104 komt niet, of toch weer wel
door Olger Koopman en Minke Schuthof

ELSPEET - De tekst van het aanplakbiljet op het bushokje van lijn 104 in onder meer Elspeet kan voor enige verwarring zorgen.Volgende week gaan medewerkers van Veolia alle bushokjes op de Veluwe voorzien van de nieuwe dienstregeling. Daarop komen alle vertrektijden te staan, inclusief die van lijn 104 tijdens spitsuren. foto Maarten van de BiezenMaar dat zal, als het aan vervoersmaatschappij Veolia ligt, nog maar van korte duur zijn.

Bij het meldpunt Busvervoer Veluwe kwam donderdag de melding binnen dat Veolia op de haltes van lijn 104, tussen Elspeet, Leuveneum en Ermelo, posters heeft geplakt dat langs deze route na 9 december geen bus meer rijdt. Volgens Henk Miedema uit Nunspeet, een van de initiatiefnemers van het meldpunt, is dat tegen de afspraken in.

Afgelopen dinsdag had, na een stortvloed van protest van reizigers die hierdoor werden getroffen, de vervoerder nou net met de provincie afgesproken dat in de spits de buslijnen 101 en 104 nog een half jaartje volgens de huidige dienstregeling blijven rijden.De posters bij deze haltes waren al eerder opgehangen, licht Glenn Engelen, woordvoerder van Veolia, toe. "Ze worden vandaag of morgen weer verwijderd." Volgende week gaan medewerkers van Veolia alle bushokjes op de Veluwe voorzien van de nieuwe dienstregeling, vervolgt hij. Daarop komen alle vertrektijden te staan, inclusief die van lijn 104 tijdens spitsuren.Tegen het volledig opheffen van lijn 104 waren ruim 2500 handtekeningen verzameld. Het komende half jaar kijken de provincie en Veolia naar eventuele alternatieven voor beide buslijnen.


Nieuwe bus: Barendrecht-Zwijndrecht
BARENDRECHT - Busonderneming Arriva begint op 9 december een busverbinding tussen Barendrecht en Zwijndrecht. De route leidt door Heerjansdam. Lijn 17 van Arriva, die op 1 januari werd ingevoerd, rijdt tot nu toe alleen tussen Heerjansdam en Zwijndrecht. Wie verder wil, moet overstappen op lijn 186 van Connexxion, die tussen Barendrecht en Heerjansdam rijdt. Die twee lijnen worden nu samengevoegd en uitgevoerd door Arriva.



Eindelijk verlost van de oude barrels, wie wil er taart?
door Freek Janssen

Zaterdag 1 december 2007 - DEN BOSCH - Eerlijk is eerlijk. Na alle misère met de Arriva-bussen het afgelopen jaar, kon een stukje taart er ook wel af. Om te vieren dat de beruchte oude barrels van Arriva allemaal zijn vervangen door nieuwe bussen, kregen busreizigers gistermorgen op het station in Den Bosch een stuk taart aangeboden van Arriva, gedeputeerde Annemarie Moons en de Bossche wethouder Bart Eigeman. Arriva-directeur Anne Hettinga: "Het is wel goed om de reiziger een keer centraal te stellen, in plaats van de bobo's.De meesten laten het zich goed smaken. Elke keer wordt er een stuk gesneden uit een enorme slagroomtaart van drie bij tweeëneenhalve meter. 'Goeie taart', vinden Linda van Wordragem, Jessica Hooijmans en Patricia van Bokhoven (vriendinnen van elkaar uit Kerkdriel en Ammerzoden). Of ze weten wat er te vieren is? "Ja, het gaat toch om de nieuwe bussen?"Bijna dagelijks maken ze er gebruik van, op weg naar school. Het is wel een hele verbetering, vinden ze alle drie. Hoezo dan, zitten ze lekkerder, is het makkelijker instappen, voel je je veiliger? "Nou, het zijn Mercedes-bussen, hè", lacht Linda. Dat kan inderdaad niet iedereen zeggen, dat je elke dag met een Mercedes naar school wordt gebracht.De drie dames hebben de taart wel echt verdiend. Net als veel busreizigers hebben ze in de eerste helft van dit jaar veel last gehad van kapotte bussen. Linda: "Een keer viel de bus uit. Toen moest ik helemaal naar school lopen, dik een half uur." Ook Jessica kwam wel eens te laat op school, vanwege panne met de bus. "De deur ging niet meer dicht en toen moesten we een half uur wachten."Ook mevrouw Coby Hendriks vindt de nieuwe exemplaren 'fantastisch': "Ze hebben ook vriendelijke chauffeurs. Natuurlijk zitten er ook wel een paar narrekoppen bij, maar over het algemeen zijn ze erg aardig."De chauffeurs smikkelen zelf ook mee. Want zij zijn natuurlijk net zo blij dat ze van die ouwe wrakken af zijn. Chauffeur Abder Karroumi glundert van oor tot oor als hij vertelt wat voor gadgets er allemaal op de Mercedes-bussen zitten: "Gps-systeem, vijf beveiligingscamera's, airco en je kunt de stoelen makkelijker afstellen. Eigenlijk is alles beter." Ook hij heeft regelmatig langs de kant van de weg gestaan met zijn bus. "Een paar keer. Gelukkig hebben we nu nieuw spul."Een andere chauffeur deelt een soort labello-stick met een nekkoord uit. Valt ook in de smaak. Een vrouw komt vragen of ze er nog eentje mag: "Want mijn zoon heeft altijd schrale lippen."Ondertussen is directeur Hettinga druk in gesprek met een mevrouw die klachten heeft over de buslijn naar de Maasoever. Als ze moet overstappen, staat ze soms wel een uur te wachten. Toevallig heeft ze zelfs een kopie van een brief bij zich die ze naar Arriva heeft gestuurd. "U mag hem wel meenemen, ik heb er thuis nog een kopie van." Ze hoort er binnenkort iets van, belooft de directeur.Als hij even later, samen met de gedeputeerde en de wethouder een busrit maakt, schiet hij weer reizigers te hulp. Hij gaat tegenover een ouder echtpaar zitten, eigenlijk om te vragen wat ze vinden van de nieuwe bussen. Dan vertellen ze hun trieste verhaal: ze zijn op weg naar een begrafenis in Schijndel, maar hebben de bus gemist. Nu dreigen ze te laat te komen. Hettinga belooft ze persoonlijk, samen met zijn chauffeur, naar Schijndel te brengen, zodat ze nog op tijd zijn voor de uitvaart.Dát is nog eens de reiziger centraal stellen.

Arriva-directeur brengt een verlaat ouder echtpaar persoonlijk naar begrafenis.


Politie legt 25 chauffeurs rijverbod op
Het Korps Landelijk Politiediensten (KLPD) heeft tijdens een driedaagse verkeerscontrole langs de snelwegen 25 vrachtwagen- en buschauffeurs een rijverbod opgelegd. Het leeuwendeel van deze overtredingen betrof het overtreden van de rusttijd door vrachtwagenchauffeurs. De andere rijverboden werden opgelegd voor het overtreden van de rijtijd, en het manipuleren van de tachograaf.De verkeerspolitie controleerde donderdag, vrijdag en zaterdag 289 vrachtwagens en bussen. Bij 84 van de gecontroleerde voertuigen werd een overtreding geconstateerd, zoals defecte remmen of overbelading. Van buitenlandse overtreders is ruim elfduizend euro aan boetes geïnd.

Geen opmerkingen: