Hallo en welkom op mijn blog

Lees het gerust door en kom eens vaker! :)
Onder is mijn blog, het oude nieuws onder, boven de nieuwe. Ik probeer 't zo actueel mogelijk te houden uiteraard.

Groeten,
Joël Roza


Aangepast zoeken

zondag 2 december 2007

OVnieuws 2

Heel wat nieuws weer, van openbaarvervoerinboskoop.nl ;)

Feestelijke OpenTreinDag in Venlo
VENLO - Veolia Transport Limburg nodigt u van harte uit voor de open dag op zaterdag 8 december ter ere van de komst van de nieuwe treinen op de Maaslijn. Tijdens deze open dag kunt u historische treinen en bussen bekijken. En natuurlijk onze nieuwe trein! Verder zijn er die dag tal van activiteiten zoals een goochelaar, een springkussen, straattheater, infostands, een karikaturist en ter afsluiting een spetterend optre-den van René Schuman met Angel-Eye. Uiteraard bestaat de mogelijkheid tot het nuttigen van een hapje en een drankje. Dus tot zaterdag 8 december tussen 11.00 - 17.00 uur. Locatie: Stationsplein 3 in Venlo (naast busstation)

Internationale nachttrein weer terug
UTRECHT – Treinreizigers kunnen met ingang van 9 december weer de nachttrein pakken naar Kopenhagen, Wenen, Milaan, Praag, Warschau en Moskou. Vijf jaar nadat de meeste nachttreindiensten geschrapt werden, keren ze terug in de nieuwe dienstregeling. Dat meldden de Nederlandse Spoorwegen gisteren. „De afgelopen jaren reden er alleen internationale nachttreinen naar München en Zürich”, aldus een woordvoerder van NS. „ Nu is de nachttrein helemaal terug van weggeweest.”

Nieuwe dienstregeling vanaf 9 december 2007
Veel nieuwe reismogelijkheden*
* Intercity's stoppen in Hilversum; meer stoptreinen in 't Gooi
* Nieuwe stations Purmerend Weidevenne, Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt
* Dordrecht, Breda, Tilburg, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven aangesloten op Nachtnet
* Extra spitstreinen Utrecht – Amsterdam Bijlmer ArenA – Schiphol
* Slaaptreinen naar Kopenhagen, Wenen, Milaan, Praag, Warschau, Moskou

Treinreizend Nederland krijgt vanaf zondag 9 december 2007 veel nieuwe reismogelijkheden en kortere reistijden. Op die datum gaat in Europa de jaarlijkse vernieuwde spoordienstregeling van start. Nadat NS in december 2006 voor het eerst sinds 36 jaar een geheel andere opzet van de dienstregeling doorvoerde, worden nu volgende stappen gezet in verdere verbetering van de dienstverlening voor tienduizenden treinreizigers per dag.
De nieuwe tijden zijn nu al te vinden in de Treinplanner op www.ns.nl. Het nieuwe Spoorboekje is vanaf zaterdag 1 december voor de – ongewijzigde – prijs van €5,50 te koop bij kiosken en boekhandels.

De belangrijkste veranderingen vanaf 9 december: Hilversum en ‘t Gooi
In Hilversum stoppen voortaan alle Intercity’s van de routes Amsterdam Centraal – Amersfoort en Schiphol – Amsterdam Zuid – Amersfoort – Zwolle – Groningen/Leeuwarden/Deventer – Enschede (of Berlijn). Hierdoor wordt de reistijd naar/van Hilversum voor vele duizenden reizigers per dag 15 tot 30% korter en in veel gevallen ook nog overstapvrij. De Intercity’s kunnen in Hilversum gaan stoppen dankzij een nieuw (derde) perron dat ProRail heeft aangelegd. Deze uitbreiding van de capaciteit van station Hilversum maakt ook het overstappen voor veel reizigers gemakkelijker: Wie bijvoorbeeld uit Zwolle reist met de Intercity naar Schiphol, maar als eindbestemming Amsterdam Centraal heeft, kan voortaan snel en gemakkelijk op hetzelfde perron overstappen in Hilversum van de ene Intercity op de andere. Omdat ProRail tot en met zondag 9 december nog werkt aan de laatste verbouwingen in Hilversum, gaan de Intercity’s hier voor het eerst stoppen op maandag 10 december. Naast de Intercity’s gaan 2x per uur stoptreinen rijden tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal (- Uitgeest). Op maandag t/m vrijdag overdag stoppen deze stoptreinen ook in Amersfoort Vathorst en -Schothorst. Hierdoor verdubbelt het aantal treinen per uur dat stopt in Hilversum Noord, Bussum Zuid, Diemen en Amsterdam Muiderpoort naar 4x per uur per richting. Bovendien krijgen Hilversum Noord en Bussum Zuid de al zo lang gewenste overstapvrije verbinding met Amsterdam Centraal.

Nieuwe stations
In Purmerend Weidevenne kunnen reizigers gebruik maken van de stoptreinen Amsterdam;
Centraal – Enkhuizen en Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd;
Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt zijn nieuwe stations langs de EuregioBahn Heerlen - Aachen (D). In Heerlen de Kissel stoppen bovendien treinen van Veolia.

Nachtnet Brabant
In de nachten donderdag-vrijdag, vrijdag-zaterdag en zaterdag-zondag gaan met medewerking van de Provincie Noord-Brabant ieder uur nachttreinen rijden op de routes Utrecht – ’s-Hertogenbosch – Eindhoven en Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven. Bovendien rijden er aansluitende treinen tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg.

Thalys, Amsterdam – Brussel, Amsterdam – Vlissingen, Thalys Amsterdam – Parijs en de Intercity Amsterdam – Brussel schuiven een half uur op in de vertrek- en aankomsttijden. Hierdoor verschuiven ook de tijden van de Intercity Amsterdam – Vlissingen en de stoptrein Roosendaal – Vlissingen met 30 minuten. Thalys en de Intercity Amsterdam – Brussel stoppen voortaan alleen in Antwerpen Centraal en niet meer in Antwerpen Berchem.Extra spitstreinen

In verband met toenemende spitsdrukte gaan drie extra Intercity’s rijden tussen Utrecht Centraal – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol. (In de ochtendspits twee naar Schiphol, in de avondspits één in de omgekeerde richting) Den Haag Laan van NOI De Sneltreinen Amsterdam – Dordrecht (-Breda) stoppen voortaan altijd in Den Haag Laan van NOI. Hierdoor zijn er kortere overstaps en snellere verbindingen mogelijk met zowel treinen van NS als RandstadRail.

Leeuwarden – Wolvega
Tussen Leeuwarden en Wolvega gaan met medewerking van de Provincie Friesland in de spitsuren extra stoptreinen rijden.

Eindhoven – Weert
De tijden van de stoptreinen Eindhoven – Weert verschuiven een kwartier.
SlaaptreinenCityNightLine/EuroNight voegt aan de al bestaande nachtverbindingen naar München en Zürich de nieuwe slaapbestemmingen Kopenhagen, Milaan, Praag, Wenen, Warschau en Moskou toe.

Ruimte voor onderhoudswerk door ProRail
Op veel trajecten is de dienstregeling ’s avonds laat en/of ’s morgens vroeg aangepast om ProRail de ruimte te geven veilig aan het spoor te kunnen werken. Hierdoor zijn ten opzichte van nu sommige eerste of laatste ritten van de dag op een of enkele dagen van de week vervallen. NS adviseert de reizigers hier vooraf goed op te letten. Ook het Nachtnet Utrecht – ’s-Hertogenbosch – Eindhoven heeft hier in de nacht van donderdag op vrijdag last van.

NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 376 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.NS deelt het spoorwegnet - het drukstbereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

GVU onderzoekt klacht over lezende buschauffeuse
Vervoersbedrijf GVU stelt een onderzoek in naar een buschauffeuse die volgens een passagier al lezend een bus in Utrecht bestuurde.De passagier maakte afgelopen woensdag met zijn mobiele telefoon een foto van de lezende chauffeuse en plaatste die op de website Unieuws.nl. Volgens het GVU zal het enige tijd duren voordat het onderzoek is afgerond.


{tis nog een wonder dat ze geen ongeluk heeft gehad}

Openbaar vervoer in Italië plat
ROME - Het complete openbaar vervoer in Italië is vrijdag door een staking komen stil te liggen. De actie vormt een protest tegen bezuinigingen die volgend jaar doorgang moeten vinden.Ook wordt er volgens de stakers onvoldoende geïnvesteerd in de sector. De acties duren tot aan het eind van de middag, maar de bonden sluiten meer protesten niet uit.Door de staking rijden er in heel Italië geen bussen en treinen. Verder zijn het lucht- en scheepvaartverkeer door de acties getroffen, evenals kabelbanen en zelfs rouwstoeten. In het Italiaanse openbaar vervoer komen stakingsacties wel vaker voor, maar de laatste keer dat ze zo omvangrijk waren, was 25 jaar geleden.

{Hier ook al :p}

Arriva trakteert reizigers op taart
DEN BOSCH - Taart vanochtend bij het busstation in Den Bosch. Die had busbedrijf Arriva voor de reizigers laten aanrukken om te vieren dat het wagenpark in de regio Den Bosch zo goed als vernieuwd is. En om wat goed te maken voor de overlast begin dit jaar. Toen zetten de chauffeurs hun bussen stil omdat ze het niet verantwoord vonden om met het verouderde materieel te rijden.Inmiddels zijn honderd bussen vervangen. Dat was een operatie die zo'n twintig miljoen euro kostte. Een deel van de oude bussen rijdt overigens nu rond in Tsjechië. Daar zit Arriva ook in het busvervoer en in Tsjechië vinden ze afdankertjes nog wel veilig en comfortabel genoeg.

{Straks niet meer ;p, geloof dat ze ons in dordt ook zo over denken :}

Ritten Valleilijn vervallen door goederenvervoer
EDE - De nieuwe dienstregeling van de Valleilijn tussen Ede-Wageningen en Amersfoort gaat vrijdag 9 december in. Doordat ProRail, de beheerder van het nationale spoorwegnet, op deze route ritten heeft toegewezen aan het goederenvervoer, rijdt een aantal ritten daardoor slechts op bepaalde dagen of helemaal niet meer. Op maandag tot en met vrijdag rijden de ritten Amersfoort vertrek 6.16 uur naar Ede-Wageningen en 6.31 uur naar Barneveld Noord uitsluitend nog op maandag.

Connexxion past bustijden aan
door Martijn de Koning
Vrijdag 30 november 2007 - ZIERIKZEE - De vertrektijden van sommige buslijnen op Schouwen-Duiveland veranderen per 1 januari. Naar eigen zeggen komt vervoersbedrijf Connexxion tegemoet aan de wensen van reizigers.Lijn 129, die vanuit Oude-Tonge via Duiveland en de Zeelandbrug naar Goes gaat, is aangepast op de schooltijden. De laatste ochtendbus vertrekt tien minuten eerder en is daardoor om 8.49 uur in Goes. Op de terugroute gaat er al een bus rijden vanaf half twee. Dat is bijna een uur eerder dan nu.Op lijn 131, van Flakkee via Duiveland naar Zierikzee, gaat één bus extra rijden. Die is om 15.10 uur in Bruinisse en komt om 15.32 uur aan in Zierikzee.Ook lijn 133, die over het hele eiland toert, wordt aangepast. Die bus rijdt een kwartier later. Vertrekken in oostelijke richting kan vanaf Westenschouwen pas vanaf 6.17 uur. De tegemoetkomende eerste bus vertrekt pas om 6.40 vanaf Bru. In Zierikzee vertrekt de eerste in westelijke richting om 5.58 uur. De avondbussen rijden ook ongeveer een kwartier later, behalve die tussen Zierikzee en Westenschouwen. De laatste rit op dat traject vervalt.Interliner 395 (Zierikzee-Bruinisse -Rotterdam) gaat in beide richtingen een kwartier eerder rijden dan nu.

Minder ruimte voor de Valleilijn
30 nov 2007, 03:04 - EDE - De treinen van Connexxion krijgen vanaf 9 december definitief minder ruimte op het traject Ede-Amersfoort. Door ritten van goederenvervoerder Railion vallen wekelijks ongeveer twintig reizigersritten weg.Het gaat vooral om ritten in de vroege ochtend en in de late avond. Ook in de vroege avond vallen dagelijks enkele treinen uit. Voor sommige treinritten zet Connexxion bussen in.Connexxion geeft aan het niet eens te zijn met de nieuwe dienstregeling, opgelegd door spoorbeheerder Prorail. "We hopen dat er nog iets kan veranderen", aldus woordvoerder Herman de Gooijer. "We gaan binnenkort nog in gesprek met vervoerder Railion in de hoop enkele ritten terug te krijgen."Met de invoering van de nieuwe dienstregeling lijken de grootste problemen op de Valleilijn voorbij zijn. Vanaf 9 december moeten de bussen, die nu nog ingezet worden tussen Barneveld-Noord en Amersfoort, vervangen worden door de nieuwe Protostreinen.Op die dag hoopt Connexxion alle vijf haar nieuwe treinen in te kunnen zetten. "We zijn optimistisch gestemd" , zegt Herman de Gooier van Connexxion. "De laatste tijd is de uitval van de al rijdende treinen minimaal." Op de website van Connexxion kunnen reizigers een overzicht vinden van alle ritten die uitvallen.

Directe bus van Barendrecht naar Zwijndrecht
HEERJANSDAM - Busonderneming Arriva begint op 9 december een busverbinding tussen Zwijndrecht en Barendrecht. De route leidt door Heerjansdam. Lijn 17 van Arriva, die op 1 januari werd ingevoerd, rijdt tot nog toe alleen tussen Zwijndrecht en Heerjansdam. Wie verder wil, moet overstappen op lijn 186 van Connexxion, die tussen Barendrecht en Heerjansdam rijdt. Die tweelijnen worden nu samengevoegd en uitgevoerd door Arriva.

Nieuwe dienstregeling Connexxion
Lansingerland/Haaglanden - Per 9 december 2007 wijzigt Connexxion de dienstregeling. In de meeste gevallen gaat het om andere vertrektijden. Van sommige lijnen wijzigt de route of de frequentie. Connexxion raadt haar reizigers aan om de nieuwe bustijden en routes na te gaan op www.connexxion.nl of om een lijnfolder te vragen bij de chauffeur.Voor reizigers in Haaglanden en Lansingerland betekent de gewijzigde dienstregeling niet alleen andere vertrektijden, maar ook andere routes voor lijn 37, 53, 77, 80, 91 en 92 en meer ritten voor lijn 70 en 91. Er komt bovendien een nieuwe buslijn Pijnacker - Berkel en Rodenrijs - Bergschenhoek - Rotterdam Alexander (lijn 176).Op www.connexxion.nl kunnen reizigers zich ook aanmelden voor de e-mailservice van Connexxion, waarmee ze gratis worden geïnformeerd over eventuele veranderingen in de dienstregeling. Daarnaast hebben reizigers de mogelijkheid om hun persoonlijke busboekje gratis samen te stellen. Hierin staan dan alleen die lijnen, haltes en tijden die de reiziger nodig heeft.

Bus vernielt bushokje
BINNENSTAD - Een bus Connexxion heeft vrijdagochtend een bushokje aan de Stadsring behoorlijk beschadigd. Drie glasplaten aan de bovenzijde van het bushokje werden vernield. De naastgelegen busbaan en fietspad lagen bezaaid met glassplinters.

Personeel: Nieuwe bussen Connexion 'gevaarlijk'
Haarlem - Zeker twintig gloednieuwe bussen van Connexxion zijn 'gevaarlijk'. Door softwareproblemen functioneren de motoren niet goed, waardoor de bussen soms midden op de weg stil komen te staan. De problemen doen zich voor als de bussen bij een halte hebben gestaan.Als de chauffeur daarna wil optrekken, schiet de motor terug in de neutraal-stand en kan de bus zeker een minuut lang niet voor- of achteruit. ,,Soms sta je half op de weg. Dat is gevaarlijk voor de andere weggebruikers'', aldus Connexxion-chauffeur Hans van den IJssel desgevraagd.


Geen opmerkingen: