Hallo en welkom op mijn blog

Lees het gerust door en kom eens vaker! :)
Onder is mijn blog, het oude nieuws onder, boven de nieuwe. Ik probeer 't zo actueel mogelijk te houden uiteraard.

Groeten,
Joël Roza


Aangepast zoeken

dinsdag 27 november 2007

OVNieuws 1

Tweeënhalf jaar overlast bij herinrichting stationsgebied
Door HERMAN ANDRIESSE

DORDRECHT - De herinrichting van de stationsomgeving in Dordrecht zal tweeënhalf jaar in beslag nemen. Dat verwacht wethouder F. van den Oever. Als alles meezit gaat januari, uiterlijk februari de eerste spa de grond in.De wethouder presenteerde maandag de definitieve plannen voor de aanpak van het station. Van den Oever zal bekijken of het sneller kan dan tweeënhalf jaar. Dat is hem verzocht door het college. Cruciaal is volgens de wethouder wel dat de stad per auto goed bereikbaar blijft, zeker met het oog op de zomerkermis en andere grote evenementen.De Burgemeester de Raadtsingel blijft in ieder geval toegankelijk. Voorafgaand aan de herinrichting van het station, wordt eerst het hoofdriool onder deze verkeersader aangepakt. Door toepassing van de nieuwste technieken hoeft de weg daarvoor niet opengebroken te worden. Aanvankelijk zou de weg helemaal afgesloten worden.De gemeenteraad moet de plannen voor de herinrichting nog wel goedkeuren. Het voorstel van het college van burgemeester en wethouders ligt inmiddels bij de raadsleden, maar niet duidelijk is of dat nog wordt behandeld in de laatste raadsvergadering van dit jaar. Die is volgende week dinsdag.Van den Oever hoopt dat de plannen nog dit jaar de raad passeren. Dat is ook van belang, omdat er een subsidiebedrag van drie miljoen euro op het spel staat. Om dat geld te krijgen, moet de raad de plannen nog dit jaar goedkeuren. Met de herinrichting is een bedrag van 18 miljoen euro gemoeid.De Burgemeester de Raadtsingel in Dordrecht houdt na de herinrichting van de stationsomgeving één verkeerslichteninstallatie over. Op de splitsing met de Johan de Wittsingel blijven de lichten staan, alle overige zijn straks overbodig. Die bij het busstation en bij de bewaakte fietsenstalling verdwijnen.De fietsenstalling aan de westkant van het station wordt vervangen door twee stallingen, een bewaakte en onbewaakte. In de bewaakte stalling op de begane grond is aanvankelijk plek voor duizend fetsen. Eronder is plaats voor 1100 rijwielen. Hier is geen toezicht.Evenwijdig aan de nieuwe stalling komt een standplaats voor veertien taxi’s. Aangrenzend, in de richting van de Maasplaza, wordt een kiss ride-strook aangelegd. Daar kunnen tien auto’s tegelijk staan.Het voorplein van het station wordt autovrij. De toegangen naar de perrons blijven zoals ze nu zijn. Wel geldt de zijde waar nu een trap over de perrons gaat, straks als hoofdingang. Volgens wethouder F. van den Oever houdt dat verband met de nieuwe dienstregeling van de NS, waardoor er een verschuiving is in de opstelling van de treinen. De trap verdwijnt om plaats te maken voor een roltrap. Rond het stationsgebouw komt een bordes te liggen. Wat er in het stationsgebouw wordt gehuisvest, is nog steeds niet duidelijk. De restauratie verdwijnt.Het busstation gaat compleet op de schop. Tussen de standplaats voor de bussen en het spoor van de Merwede-Lingelijn komt een fietspad in twee richtingen. Daardoor hoeven fietsers niet langer het busverkeer te kruisen. De plaats waar de bussen nu het busstation verlaten, blijft gelijk.In de nieuwe situatie komen de stads- en streekbussen via een rotonde het busstation binnen. De aanleg van dat nieuwe verkeersplein is de laatste klus van de herinrichting. Het onoverzichtelijke knooppunt Transvaalstraat, Toulonselaan, Dubbeldamseweg-Noord, Burgemeester de Raadtsingel bestaat daarmee niet langer.

Geen opmerkingen: